Неділя, 13.07.2025, 19:24
Вітаю Вас Гість | RSS

Портфоліо Грек Богдани

Годинник
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Відвідування
Flag Counter

Мій досвід

У кожній дитині образ творця, але

саме творцеві потрібен помічник,

який виявить цей образ.

І цим помічником є вчитель

Ш. Амонашвілі

Опис досвіду

Адреса досвіду: 11500, Житомирська область, м. Коростень, вул. Грушевського 23, Коростенська міська гімназія Житомирської області

Автор досвіду: Грек Богдана Володимирівна, учитель української мови та літератури Коростенської міської гімназії Житомирської області

Тема досвіду: Акмеологічний підхід у виборі прийомів, засобів навчання на уроках української мови та літератури

Базова модель досвіду

Актуальність досвіду:

  • забезпечує підвищення ефективності навчання;
  • сприяє формуванню в учнів ключових компетенцій;
  • робить можливим оригінальний підхід до побудови структури сучасного уроку української мови та літератури;
  • дозволяє гарантувати досягнення певного стандарту освіти;
  • допомагає створювати атмосферу напружених розумових і креативних зусиль, які захоплюють усі сфери психологічної діяльності учнів.

Актуальність теми  «Акмеологічний підхід у виборі прийомів, засобів навчання на уроках української мови та літератури» пояснюється завданням сучасної школи у формуванні ключових компетенцій. У законі «Про освіту» та «Про загальну середню освіту» визначені найбільш важливі серед них:

  • уміння працювати з різними видами інформації;
  • здатність постійно підвищувати свою освіту та інше;
  • прагнення розвивати власні творчі здібності.

     Необхідність формування в учнів таких компетенцій продиктована самим життям, зокрема тим соціальним замовленням, яке пред’являє сучасне суспільство до загальноосвітньої підготовки дітей. Це замовлення – сформувати соціально активну, ініціативну, творчу особистість, розвивати природні задатки, схильності й індивідуальність кожного учня. Тому необхідно виявляти найбільш оптимальні форми навчання, методи й прийоми для використання на уроках української мови та літератури.

      Акмеологічна технологія – це сукупність засобів, спрямованих на розкриття внутрішнього потенціалу особистості, розвиток властивостей і якостей, які сприяють досягненню високого рівня особистісного розвитку.       Науково-теоретичною базою мого досвіду є праці вітчизняних та зарубіжних науковців, а саме Г.А.Дмитренко, О.Я.Савченко, В.М. Мадзігон та ін. Методична цінність їх напрацювань полягає в тому, що вони розробили теоретичне обґрунтування шкільної акмеології, яка покликана:

  • досліджувати залежності між рівнем досягнутих результатів діяльності;
  • моделювати стратегії досягнення вершин індивідуальної, групової та колективної навчально-пізнавальної діяльності учнів;
  • дослідження розвитку дитини на всіх рівнях навчання в школі.

       Враховуючи досвід науковця В.М.Максимової, яка описала структуру акмеологічних технологій, я розробила власну систему роботи з цієї проблеми.

Предмет дослідження: акмеологічні методи та  прийоми на уроках української мови та літератури.

Обєкт дослідження: урок з використання акмеологічних методів та прийомів.

«Урок повинен проходити не для учнів, а з учнями»,- не втомлювався повторювати В.Сухомлинський. Утілювати цей принцип у життя мені допомагає використання акмеологічних методів та прийомів на уроках української мови та літератури. Для їх структуризації я використовую конструктор для «збірки уроку». Кожен урок складається з досить стандартних етапів: організаційний момент, актуалізація опорних знань, перевірка домашніх завдань, пояснення нового матеріалу, формування і закріплення навичок, контроль знань і практичних навичок. Будь-який з цих розділів я наповнюю такими методами та видами робіт, які сприяють розвитку інтелектуальних, лінгвістичних, комунікативних, творчих здібностей учня. Таким чином я розробила структуровану схему використання акмеологічних видів робіт на різних етапах уроку. Розглянемо цей  дидактичний комплекс.

Використання акметехнологій на уроках уроках української літератури

Сучасна система освіти спрямована на те, щоб виховувати різнобічно розвинену і соціально активну особистість, яка вміє реалізувати свої можливості. Щоб виховати в учнів ці якості, використовую метод підсиленої лекції. Методика її проведення полягає в тому, що перед лекцією учні складають список відомого з даної теми, а у ході лекції доповнюють його. У кінці уроки за даною темою вони повинні за десять хвилин скласти есе. У середніх класах пропоную дітям читання з позначками. Пригадавши все, що знали з даної теми учні читають новий матеріал, роблячи позначки:

  •  знав раніше;
  •  нове для мене;
  • мене зацікавило, хотів би дізнатися більше.

У своїй практиці активно використовую читання зі стопом. Це читання тексту фронтально, коли вчитель у будь-який момент зупиняє читання проблемними запитаннями. Цей прийом дає змогу утримувати увагу учнів упродовж усього читання тексту. Для активізації логічного мислення учнів використовую різноманітні види аналізу тексту, а саме: полікритичний аналіз, філологічний аналіз та культурологічний аналіз тексту,

 
   

 

який потребує ознайомлення із провідними тенденціями в галузі філософії, живопису, музики та інше.

Для емоційного настрою і зацікавлення поезією, а також з метою вдосконалення навичок виразного читання на уроках української літератури використовую поетичні хвилинки «п’ять хвилин з поезією», коли по черзі я та учні читаємо свої улюблені вірші. Ефект від цього виду роботи великий, останнім часом деякі учні до цього уроку почали готувати власні вірші. У своїй практиці активно впроваджую проект «Музей у валізі». На початку вивчення художнього твору учні дають історичну довідку і демонструють її  предметами із валізи, які характерні для даної епохи. Складання графіків не тільки суто математичний вид роботи, а й  помічник на уроках української літератури. Дітям цікаво скласти лінії компаративних графіків емоційного стану героїв, виходячи з подій, описаних у творах,  наприклад «Ромео і Джульєтта» Шекспіра та «Дорогою ціною» М.Коцюбинського. Вони визначають, чим відрізняються графіки психологічного стану Джульєтти та Соломії. Ефективно використовую на уроці відеоепіграфи, які допомагають емоційно налаштувати учнів на урок.

Таким чином під час вивчення поеми «Гайдамаки» Т.Г.Шевченка пропоную відео епіграф про визвольну боротьбу на Кавказі. Серед ефективних видів робіт слід виділити кейс-метод. Це активне обговорювання в групах конкретної літературної ситуації, яка вимагає не тільки аналізу, а й прийняття власного рішення.

 

Використання акметехнологій на уроках української мови

З метою розвитку креативних здібностей учнів розробила проект «Вирази себе засобами мови», який являє собою систему творчих завдань, наприклад:

  • творчі завдання за аналогією;
  • складання власної фантастичної історії;
  • творчі роботи, повязані з перевтіленням( монолог дзеркала, думки тлумачного словника…);
  • реклама мовознавчих понять;
  • творчі роботи, повязані зі словом та музикою ( прослухавши музику Георгія Свиридова «Метелиця»,  опиши, що ти уявляєш).
 
   

Для активізації творчих здібностей учнів розробила власну систему нестандартних письмових робіт, що дозволяють учневі креативно мислити та самовдосконалюватись. Найкращі письмові роботи учні оформлюють у вигляді мультимедійних презентацій, першими глядачами яких стають однокласники, і це дає можливість взаємонавчатись. Креативні письмові роботи я об’єднала у своєрідні тематичні модулі в залежності від того, які я ставлю перед собою виховні цілі поряд з навчальними.

Тематичні модулі:

·       Я і Україна ( Есе- замальовка через асоціації «Я є…»)

·       Я і мій світ ( Біном фантазії «Весняний дощ»)

·       Я і сімя ( Лист – подяка невідомому солдату)

·       Я і школа ( Абетковий вірш)

Постійно апробую у своїй навчальній діяльності нові методи і прийоми. У центрі уваги сьогодні інтелект-карти, складання фанфіків, розробка уроку – скрапбуку ( скрапбукінг – це мистецтво оригінального, декоративного оформлення альбому історії, щоденника, записної книжки).

Використання інтерактивної дошки

На своїх уроках використовую інтерактивну дошку, що допомагає комбінувати велику кількість цікавих завдань, залучаючи все більше учнів до активної роботи.

SMART Board універсальна ще й тим, що на ній можна показувати заготовки уроку, розроблені вчителем, і є можливість кольоровими ручками вносити доповнення: пропущені букви, виправити помилки в словах тощо. 

Писати на екрані цікаво, і клас буде уважно стежити за вашими рухами. Сприйняття предмету загострюється – учні менше відволікаються, їм самим цікаво писати на чудо-дошці.           

Інтерактивна дошка - це не тільки інструмент: на ній можна показувати презентації нового матеріалу з відповідними картинками, правилами правопису. Деякі фрагменти тексту можна надрукувати заздалегідь і обговорити з учнями в класі. Учні будуть слідкувати протягом уроку за текстом, оскільки він підсвічується в певний момент, і в ньому можна робити примітки, які відображаються на екрані.

 

 

«Сторінками

 життя і творчості Шевченка»

Дати відповіді на питання і вписати маркером слова.

Використовуючи інтерактивну дошку на уроках української мови, учитель може запропонувати учням підготувати власні виступи. Вони можуть містити історичні довідки, власні вірші, фрагменти творів, фото-шоу. Кожен такий урок наповнюється додатковою інформацією, яку при традиційному методі та за браком часу діти не отримували.

  
Мультимедійне відтворення поетичного тексту

На уроках виразного читання поезій учні самостійно добирають відеофрагменти, що ілюструють  зміст поезії, музику, яка відтворює настрій ліричного героя, і створюють мультимедійну презентацію.

Асоціативне колажування.

За асоціативними малюнками визначити основні риси характеру головної героїні  з казки «Мудра дівчина». Для розвитку образного мислення можна запропонувати ряд завдань. Наприклад: вивчаючи народну казку «Мудра дівчина»,  діти визначають основні риси характеру головної героїні за допомогою асоціативних малюнків і створюють інтерактивний колаж.

Оживлення картинки

Готуючись до твору-опису «Осінь – золота чаклунка», за допомогою інтерактивної дошки оживлюю картинки, наприклад, запитую:

  • Які листочки ви бачили восени? Перед вами чорно-білий знімок (з’являється на інтерактивній дошці), давайте оживимо його, підбираючи всі можливі кольори осіннього листя ( червоні, жовті, пурпурові, мідно-червоні, бронзові, лілові, строкаті).

Завдяки поєднанню комп’ютера й інтерактивної дошки, ми отримуємо унікальну можливість об’єднати переваги комп’ютера з традиційними формами навчання. Під час навчання біля інтерактивної дошки можна організувати дискусію або продемонструвати індивідуальні роботи учнів, доповнюючи їх своїми рукописними і графічними коментарями.

Таким чином, інтерактивна дошка навіть при використанні тільки найпростішого встановленого програмного забезпечення дозволяє підготувати і  провести уроки на якісно новому рівні. Саме завдяки цьому інтерактивні дошки заслуговують високої оцінки вчителів, методистів і, звичайно, учнів в усьому світі.

Розвитку учнівської творчості сприяють також і нетрадиційні уроки, які дозволяють підвищити інтерес не тільки до предмета, а й до процесу навчання в цілому. Творчість на таких уроках я бачу не в розважальності, а в підборі таких методів, такого дидактичного матеріалу, який своєю новизною подачі викликає подив і активізує увагу учнів. Як зробити творчий урок? Хочу більш детальніше зупинитися на тому, як спланувати такий урок. По- перше, обираю серію занять з однієї теми, здійснюю орієнтовну розбивку уроків за цілями, домінуючими видами діяльності та передбачуваними результатами. По-друге, відбираю матеріал, засоби, методи і форми діяльності, які забезпечують можливість кожному учню проявити себе, реалізувати свою індивідуальність. Завжди планую декілька варіантів структури такого уроку. Ось деякі види творчих уроків:

  • урок-фаєр (фаєр – спалах);
  • урок з ароматом шоколаду;
  • урок – експрес;
  • урок створення скрапбуку.
  • урок – панорама
  • урок- концепт
  • урок- дослідження обєкта

Результативність роботи

Дійсно, для учнів використання акмеологічних видів робіт – це можливість кожному проявити себе. Тому не випадково зростає якість знань учнів. Тільки за останні три роки вона підвищилась від 59% до 71 %. Щорічно мої    учні стають переможцями міських та обласних етапів олімпіади з української мови та літератури та  творчих конкурсів: Міжнародний мовно-літературний конкурс учнівської та студентської молоді ім. Т.Шевченка, конкурс знавців української мови ім. П.Яцика та інших. Постійно готую призерів конкурсу-захисту наукових робіт МАН.  Робота «Афористичні структури у творі Ліни Костенко «Записки українського самашедшого» була рекомендована до друку у журналі «Методичні діалоги» за 2012 рік.

Немає сумніву, що робота над використанням акмеологічних технологій викликає певні труднощі у роботі з дітьми, а саме потрібно:

  • визначити рівень підготовленості класу до сприйняття тієї чи іншої технології;
  • провести достатню попередню підготовку;
  • забезпечити послідовність у освоєнні учнями певних прийомів роботи;
  • дати учням інструктивні матеріали.

А також цей підхід потребує від вчителя постійного поповнення пізнавально-інформаційних та нормативно-регуляційних аспектів роботи вчителя.

У своїй діяльності прагну урізноманітнювати уроки, робити вивчення мови і літератури неповторним, пам’ятаючи слова Олеся Гончара, що бути у вічному пошуку - це значить «шукати енергію слова в енергії душі». Учителю суджено бути пошуковцем, винахідником, а відтак слід сповна усвідомити сутність змін, які приносить новий час, аби підготувати людину до життя в нинішньому столітті. Від здатності вчителя дати гідну відповідь на виклики  століття залежатимуть долі мільйонів поки що маленьких українців та й, власне, майбутнє самої України.

 

Успішно розвиває творчі здібності учнів той словесник, який є творчою індивідуальністю.

В. Сухомлинський

 

 

Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Липень 2025  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031